Het plaatsen van iets op het Darkweb – hoe moeten we ermee omgaan ?

Welkom op het | CYBERCRIME FORUM | voor Nederland en België Forums Darknet, Darkweb Vragen Darknet, Darkweb Het plaatsen van iets op het Darkweb – hoe moeten we ermee omgaan ?

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door Avatar Sander Paul Blaauboer 2 weken, 2 dagen geleden.

• Auteur

Quote: ¨Jouw verantwoordelijkheid voor jezelf ontslaat mij niet van de mijne voor jouw¨ – Rowan Williams voormalig Aartsbisschop Church of England.

Hierbij wil ik jullie,de buurtambassadeurs, wijzen op iets wat ik laatst meemaakte tijdens onderzoek op het Darkweb.
    Tijdens een check van enkele Fora op het Darkweb kwam ik een nogal schokkend bericht tegen van iemand die claimde video en ander beeldmateriaal van een tiener te hebben geplaatst. Uiteraard heb ik direct de Politie ingelicht over het geplaatste bericht om zo mogelijk onheil te voorkomen of te beëindigen voor het slachtoffer.
    Na onderzoek bleek dat het allemaal net binnen de grijze kaders van de Wet viel, dus zaak afgerond. Grondslag was..het valt binnen de Wet(net aan) en persoon is verantwoordelijk voor zn eigen daden.

Maar ik wil jullie op iets wijzen…(want standpunt van Politie klopt niet helemaal) de eigen verantwoordelijkheid van een ander voor zichzelf, ontslaat jouw nooit voor jouw verantwoordelijkheid(mocht je z´n bericht zien). Ookal is het allemaal net aan binnen de Wet.

De plaatsing van een bericht op een Darkweb forum,waar veel gevaarlijke mensen komen, gaat NOOIT zonder consequenties. Bedenk dat de plaatsing van een onschuldige foto op een plek waar (gevaarlijke/anonieme) bezoekers komen een andere uitkomst krijgt dan plaatsing op een betrouwbaar forum waarbij je iedereen kan zien/traceren. Weet dat iets plaatsen of lezen in anonieme vorm anders is dan iets ondertekenen of lezen in eigen naam. Op het Darkweb heerst namelijk het gevoel van: ´ik kan doen wat ik wil want niemand ziet me´. Bedenk in een anonieme wereld lijkt iedereen zichzelf van zijn/haar verantwoordelijkheid te ontslaan, maar onthoud dat iedereen ook een verantwoordelijkheid heeft naar een ander. In een samenleving staat niemand op zichzelf en niemand leeft voor zichzelf alleen.

Daarom is het belangrijk dat jullie, als buurtambassadeurs, de wijk in bescherming nemen bij het gebruik van Darkweb. Belangrijk dat ouders met een kinderen in gesprek gaan over dit soort zaken.Eveneens is het belangrijk dat jullie ouders goed voorlichten over wat Darkweb is en welke gevaren er zijn. Deze voorlichting is nodig om ¨dappere¨ vaders die het wiel zelf uitgaan vinden te voorkomen. In zulke gevallen maken mensen zich 100% kwetsbaar voor cybercriminelen. Maak mensen bewust van het feit dat cybercriminelen slimmer zijn in Darkweb gebruik dan de gemiddelde ouder.

Kortom er is werk aan de winkel, laten we er samen voor gaan.

-Let op kennis delen kan leiden tot betere resultaten –

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.